Vaarvakanties met de Billie Holiday

13/7 Bad Essen - Uffeln

Opnieuw regen, regen, regen. Een dagje blijven liggen in Bad Essen om de omgeving te verkennen, heeft dus geen zin. We vertrekken en kiezen 58 km. verderop voor een rustige ligplaats in een dood zijkanaal tussen de plaatsjes Hörstel en Uffeln. 's Avonds wordt het gelukkig droog en zien we even de zon. Later komen de kotter Ideaal en de kruiser Prinses van Sassem achter ons liggen. Die hebben we eerder deze reis in o.a. Potsdam en Röbel ook al eens gezien.

Sluizen: 0. Motoruren: 5.4. Afstand: 58 km.

12/7 Minden - Bad Essen

Regen, regen, regen. In de hoop dat het tegen het middaguur weer wat zal opklaren, zoals de laatste dagen meestal het geval is, ga ik twee grote wassen doen op de hand. Inderdaad is het droog tegen de tijd dat ik de was kan ophangen, maar tussendoor komen er steeds buien, zodat ik wel drie keer de was binnen moet halen en weer opnieuw buiten hang. Bakkerij De Jong draait ook weer want in Minden was de bakker te ver weg om 's morgens broodjes te halen. Onderweg passeren we een vriendelijke Duitse schipper die zelfs even voor inhoudt zodat we hem wat sneller voorbij kunnen lopen. Om 13.00 uur komen we aan in Bad Essen, waar de Annemarie al voor de kade ligt. Daarvoor ligt een grote duwcombinatie. De duwboot heeft een stinkende generator op vol vermogen draaien. Vlakbij zijn grote supermarkten, dus we slaan flink wat voorraad in. Daarna bekijken we nog even het stadje en Bouke gaat er naar de kapper. Op de Annemarie drinken we nog even een glaasje. Na het eten komt een Nederlander uit Bad Essen een praatje maken. De stinkende duwboot vertrekt gelukkig en het Nederlandse binnenvaartschip Union 2 neemt z'n plaats in. De motor gaat uit en de rust keert weer. Na het eten is het droog en maken we een lange wandeling. We bekijken nog wat meer van Bad Essen. Een mooi plaatsje, met veel vakwerkhuizen en een leuk pleintje bij de kerk.

Sluizen: 0. Motoruren: 3.8. Afstand: 40 km.

11/7 Idensen - Minden

De dag begint weer mooi, maar later komen de wolken en de buien weer opzetten. Onderweg komt er een vogeltje op het linnen dakje van de boot zitten. We zien van onderaf z'n pootjes en als Bouke daar even onder kietelt blijft het vogeltje gewoon zitten. Hij tjilpt alleen even van plezier. Rond het middaguur varen we over de grote kanaalbrug over de Weser en dan zien we aan de kade van Minden de sleepboot Annemarie van Jac en Rita alweer liggen. Na de boterham bezichtigen we de hoge schachtsluis naar de Weser en bezoeken het informatiecentrum waar uitleg wordt gegeven over de bouw van de oude en de nieuwe sluis en het systeem van waterbesparing. We krijgen weer een beste bui op ons dak. Als het weer droog is, lopen we naar de stad en kopen wat kleertjes voor Audra en een babypakje voor Milan, het pasgeboren achterkleinkind van Rita. Aan het einde van de middag komen Jac en Rita teruggefietst uit de stad en drinken bij ons aan boord nog een glaasje. 's Avonds kijken we voor het eerst sinds lange tijd televisie.

10/7 Sehnde - Idensen

Donkere wolken en af en toe een bui. Het weer blijft knudde. Maar met de sluizen hebben we wél geluk. Bij de grote sluis van Anderten, met een verval van 14,7 meter, kunnen we meteen mee met de Flamingo uit Rotterdam. Een eind na de sluis passeren we die en de schipper komt zelfs even de stuurhut uit om ons bootje te bekijken en te zwaaien. Het landschap wordt hier mooier. Het kanaal ligt hoger en we kunnen ver uitkijken over het dal en de heuvels in de verte. Bij km. 138.3 meren we af aan de kade bij een ligplaats voor kleine boten. Al gauw komt een groot binnenschip voor ons liggen. We fietsen naar Idensen maar dat blijkt een klein dorp zonder winkels. Wel mooie vakwerkhuizen en -boerderijen met opschriften op de deurposten. Het dorpje Haste blijkt dichter bij ons te liggen en dat heeft wel een supermarkt én een Italiaanse ijstent! 's Avonds krijgen we wat onweer en een flinke plensbui.

Sluizen: 1. Motoruren: 4.2. Afstand: 46.3 km.

9/7 Wolfsburg - Sehnde

Het is droog en de zon schijnt. Om kwart over acht gooien we al los. Bij de sluis van Sülfeld treffen we het weer: we kunnen meteen mee schutten achter de Tempereel uit Werkendam. Daarna volgt weer een wat saai stuk Mittellandkanaal. Hoogtepunt van de dag is een visarend die een tijdje boven het kanaal blijft hangen, speurend naar een zwemmende prooi. Om 1400 komen we aan bij het haventje van Sehnde, waar we aan de buitenkant van de steiger kunnen liggen. Er is verder niemand en we moeten wel het terrein af om boodschappen te doen. Een steen tussen het hek biedt uitkomst. Voor de zekerheid blijft Bouke aan boord en neem ik m'n telefoon mee. Een kilometer verderop is het dorp met een supermarkt. Als ik terugben gaat Bouke er nog een keer heen om bier te halen en wat lekkers voor bij de koffie. Na het eten gaan we heerlijk douchen. 's Avonds komt er een havenmeester en die vertelt dat de club ook een wasmachine heeft. Maar dan heb ik m'n handwasje net klaar.

Sluizen: 1. Motoruren: 5.4. Afstand: 60.7 km.

8/7 Wolfsburg

Vandaag bezoeken we dan eindelijk Autostadt. We vergapen ons aan de Porsches (waar we ook even in mogen zitten) de luxe Audi's, de hoge Turmen waar de auto's in staan die door klanten worden opgehaald en die door robots naar/van hun plaats worden gebracht/gehaald. De 'show' in het Lamborghini-paviljoen is gebakken lucht, maar dat mag de pret niet drukken. In het Zeithaus bewonderen we alle klassiekers. Graag hadden we ook de fabriek bezichtigd, maar dat blijkt in het weekend niet te kunnen. Als we dat maandag zouden willen doen, moeten we eerst opnieuw toegang tot het park betalen en dan voor de fabrieksrondleiding betalen. We hadden er op gerekend hier bij VW wat leuke souvenirs te kunnen kopen voor onze huisoppassers Olof en Sonja, maar helaas hebben ze daar weinig meer dan boeken en (dure) miniatuurautootjes. 's Middags gaan we toch nog even terug en kopen een paar kleine souvenirs.

7/7 Rothensee - Wolfsburg

Als we losgooien en het Mittellandkanaal weer opvaren, is de lucht strakblauw en schijnt de zon. Maar een paar uur later komen er weer wolken binnendrijven en dan begint het te regenen. We hebben nu een vreselijk saai stuk kanaal, waar geen einde aan lijkt te komen. Uiteindelijk bereiken we om 15.30 uur de jachthaven van Wolfsburg. We willen er aanleggen omdat we snakken naar een douche. De havenmeester staat op de kant en vraagt naar de lengte van de boot. Dat-ie 9 meter is, gelooft hij niet. Oké, het is 9.40, maar wat maakt die 40 centimeter uit? Nee, nog steeds weigert hij dat te geloven. Onze boot is volgens hem langer dan 10 meter. Ik bied aan de papieren te laten zien, maar dat wil hij niet. 'Ik kan zo wel zien dat de boot langer dan 10 meter is!' blaft hij ons toe. Ondertussen heeft hij al wel een landvastje aangenomen en vastgezet, maar hij blijft maar schreeuwen dat wij de boel belazeren. Nu wordt Bouke ook razend en begint te vloeken. 'Sie sind krank' bijt hij de man toe. We vertrekken dus weer. De havenmeester had zelf het landvastje ook al weer losgegooid en roept ons na dat hij de politie gaat bellen. 'Graag!' roep ik, 'en laat die dan meteen een meetlint meenemen!' Wat een idioot. Met kloppend hart van kwaadheid verlaten we de haven en gaan naar de kade voor de VW-fabriek waar je gratis kunt liggen. Daar blijkt ook de sleper Annemarie te liggen en de twee motorjachten uit Sneek. Als we in de stad een koud biertje drinken, komen toevallig Jac en Rita langs. We vertellen in geuren en kleuren wat er in de haven gebeurd is en krijgen met ons vieren heerlijk de slappe lach. Opeens wordt het donker en begint het hard te waaien en dan komt er een enorme plensbui. Onder de parasol houden we het maar nét droog. Maar we hebben het tentje van de boot opengelaten! Bij terugkomst drijven de kussens zowat van de bank. 's Avonds drinken we even koffie op de Annemarie. Terug aan boord meet Bouke voor de zekerheid toch de lengte van de boot nog eens na. Die is inderdaad gewoon 9.40 meter.

Sluizen: 0. Motoruren: 7.4. Afstand: 74 km.

6/7 Maagdenburg

We nemen afscheid van onze leuke sleepboot-buren en fietsen naar het 18 km. verderop gelegen Maagdenburg. We moeten een heel stuk door industrieterrein maar het is niet zo warm en er staat bijna geen wind, dus het is goed te doen. Even later komt ook de zon door en wordt het een heerlijke dag. In Maagdenburg drinken we koffie op de markt, bekijken de Johannis Kirche en natuurlijk de dom, eten een hamburger bij zowat het enige rundvlees-restaurant van Duitsland, bewonderen delen van de oude stadsmuur en stadspoort, slenteren over de Elbe-promenade, doen ons te goed aan heerlijk italiaans ijs in het centrum, en fietsen dan weer op het gemakje terug naar de boot. Het is inmiddels weer drukkend heet geworden dus zodra we terug zijn duik ik het water weer in. Even is de lucht heel dreigend, maar het onweer trekt om ons heen en 's avonds klaart het weer op.