Vaarvakanties met de Billie Holiday

2/6 Braunschweig - Calvörde

2/6 Braunschweig - Calvörde

De zon schijnt weer, maar het blijft koud. Bij het havenkantoortje halen we de verse broodjes op die de gastvrije havenmeester voor ons heeft besteld, en krijgen we een uitdraai van de meest actuele Elbe-waterstanden mee. Bij de sluis van Sülfeld kunnen we vrijwel meteen schutten, tegelijk met onze Amerikaanse vrienden die 's ochtends al voor ons waren vertrokken. We varen langs de VW-fabrieken in Wolfsburg en het daaraan gekoppelde grote bezoekerscentrum Autostadt. Op de terugweg willen we het bezoeken. Bij Rühen, km 256, passeren we de voormalige grens met de DDR. Hierna varen we een heel stuk door de bossen. Een hertje kijkt ons na en hier en daar liggen bomen die door bevers omgeknaagd lijken te zijn. Langs de oevers veel wilde lupine en margrieten. Nergens bebouwing. Pas bij km 280 is er een dorp: Calvörde. Daar is een lange kade voor grote schepen, met helemaal vooraan een paar aanlegplaatsen voor de pleziervaart. Het loopt tegen het einde van de middag en we vinden het mooi geweest, dus we gaan hier liggen. De Magnolia vaart door naar Haldensleben. Als we terugkomen van een wandeling naar het dorp, meert de oude sleepboot 'Alberdina' achter ons af. De eigenaar, Klaas, komt ons vragen of wij informatie hebben over ligplaatsen in en rond Berlijn, en komt aan boord voor koffie. Hij vertelt zijn verhaal: met pensioen, groot huis verkocht, sleepboot gekocht, en nu samen met zijn vrouw door Europa trekkend, tot en met Istanbul aan toe. Leuke mensen.

Sluizen: 1. Motoruren: 6.7.

Jan Geijen

Hallo,

Mijn naam is Jan Geijen en hoewel het al een tijdje geleden is heb ik toch een vraag.
Ik lees in bovenstaand verhaal dat jullie de sleepboot Alberdina zijn tegen gekomen.
Weten jullie waar deze sleepboot nu is?

Bij voorbaat dank.

Bram

De alberdina ligt nu een paar dagen in Zweden.

Klaas van der vloed

De alberdina is. A.s woensdag 3/4 oktober waarschijnlijk weer in Zaandam bij kramer scheepsmotoren.